نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

بیماری مادر همسر و اشتغال ذهنی من

چهار شنبه وقتی به خونه رسیدم همسرم با اعتراض گفت تلفن همراه برای چیست؟که تو خونه جا بمونه؟ یا ..؟ 

بعد که فهمیذ چرا سلانه سلانه تا خانه ÷یاده آمده ام گفت مادرم بیمارستان بستری شده از دیشب و .. 

 

 

 

 

تا امروز هنوز فرصت نکرده ام....

از بیماری‌های روانی تابو نسازیم!

برخی از داروهای روانپزشکی که قیمت بالایی  هم دارند، تحت پوشش بیمه‌ نیستند.  

 


شیوع بیماریهای روانپزشکی در کشور  23 نفر درصد نفر می باشد گرچه بسیاری با این قبیل آمارها موافق نیستند. 

 البته این به معنای نیاز همه آنها به درمان بیمارستانی و «بستری» نیست.  

 

با توجه به وجود هزار و 400 روانپزشک در کشور ،‌ دست کم 9 تا 10هزار روانپزشک در کشور کم داریم،. 

 

در خوشبینانه ترین حالت هم به 10 تا 12 هزار تخت روانپزشکی در کشور نیاز است  

 بیمارستان‌های عمومی موظفند 10 درصد از شمار تخت‌های بستری خود را به تخت‌های روانی اختصاص دهند 

 

 ولی با وجود گذشت مدت مدیدی از این مصوبه این مساله فقط در 10 تا 15 درصد از استانها اجرایی شده است.  

 

در بیش از 80 درصد از نسخ سایر متخصصان پزشکی یک داروی آرام بخش ضد افسردگی و اضطراب تجویز می‌شود، 

 

با این  تفاوت که اگر بیمار به یک روانپزشک مراجعه می‌کرد پزشک معالج با 75 میلی گرم داروی ضد افسردگی درمان را آغاز می‌کرد  

 

ولی این متخصص یک دوم قرص 10 میلی گرمی را برای این افراد تجویز می‌کند؛ از این رو حضور یک روانپزشک برای ارایه مشاوره الزامی است.  

   

 

مسایل اقتصادی و اجتماعی در گسترش بیماری‌های روانی موثر است  

هنوز هم اطرافیان برخی بیماران، بیماری روانپزشکی را نوعی انگ و عیب می‌دانند،  

 

 

این در حالی است که بیماری های روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی هستند که بر اثر تغییراتی در بدن و مغز ایجاد می‌شود  

 

و 80 درصد درمان‌های روانپزشکی به روش دارویی درمان می‌شوند.  

 انگ زدایی از بیماران روانپزشکی  

 

 مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است  

اما تشخیص به موقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.  

بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است،  

 

به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دو قطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریز ساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارو درمانی برطرف می‌شود.  

هم اکنون 80 درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است،  

 

بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود. 

     در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، 

  بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوق اجتماعی خود محرومند

میتوان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماریهای روانپزشکی یاد کرد،  

چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان 12 درصد است که البته این میزان در برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی تحت کنترل خواهند بود.  

اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است. اجتماعی خود محرومند.

 

 

بیماری‌های روانپزشکی ریشه جسمی دارد   

ویژگیهای پرستار خوب :



پرستاران به دلیل ویژگیهای روحانی و قداست خدمات خود و همچنین به دلیل اینکه در جامعه انسانی برای بسیاری از مردم به عنوان الگو مورد توجه قرار می گیرند باید به صفات حمیده آراسته باشند . آراستگی به محاسن و مکارم اخلاقی همچون ایثار – عفت – وقار – تواضع – گشاده رویی – اخلاص عمل – فرو نشاندن خشم – عفو و حیاء – مدارا با مردم – کرامت و بزرگواری – خوف از خدا – امید به خدا – شجاعت – حسن ظن – انصاف – حق شناسی – ادای امانت – دوستی – بلند همتی – امر به معروف و نهی از منکر و پرهیز از آن انتظار می رود . توجه پرستاران به وظایف خطیر خویش می تواند آنان را به رابطه ای در خور با بیماران فرا خواند . پرستار یعنی بیمار دار و پرستاری مراقبت و مواظبت از فرد دیگر . پرستاری یعنی همانند شمع ، نور افشانی نمودن و مهربانی و گرمای عشق را در تن های رنجور تزریق کردن ، پرستاری عشق است عشق به خلق و مخلوقات ، عشق به خالق است در رسیدگی به مخلوقات خدا و عشق به مخلوق است در اطاعت خالق و رسیدگی به اهتمام به دردهای همنوعان و سلامت جامعه و با این هدف است که عمل پرستار محبوب حضرت حق می گردد پرستاری یعنی همه جسم و جان عاشق شدن و با تمام روح در خدمت گذاری دیگران برآمدن ، یعنی شور زندگی را در جانهای خسته از درد و رنج افکندن اهمیت والای پرستاری در خدمتی که یک پرستار به بیماران می کند ، جلوه می نمایاند که اگر بیش تر از خدمت پزشک نباشد ، کمتر نیست .

بی شک پرستاری از اعمال ارزشمند جوامع انسانی است که در مکتب اسلام نیز دارای جایگاه والایی است و اگر از ویژگیهای برخوردار باشد ارزش آن دو چندان خواهد شد . همراه بودن با اخلاص ، باعث محبوب تر شدن عمل پرستاری نزد خدا می شود و تحمل سختی های راه که اقتضای شغل شریف پرستاری است به قدر و منزلت پرستاری می افزاید همراه بودن با شناخت و شناختن قدر و منزلت بیمار در نزد خداوند به جهت موقعیتی خاص که دارد به عمل پرستار ارزش بیشتری می بخشد . پرستاری از بستگان یکی دیگر از عواملی است که بر ارزش پرستاری می افزاید .

هر قدر انسان در کارها همانند پرستاری که خود دارای ارزش است مشقت و دشواری بیشتری تحمل کند ، اجر و پاداش بیشتری خواهد داشت . پرستاران افزون بر مراقبت های درمانی و رعایت اخلاق صحیح اسلامی مراقبت های عاطفی و حمایتی نیز از بیماران به عمل می آورند و همواره در سعی و تلاشند تا اعمال و مهر و عاطفه و بخشش آن به بیماران که از ویژگیهای بارز اخلاق اسلامی است آنان را در تسریع بهبودی همراهی کنند و با انس گرفتن با بیمار از او احوال پرسی نمایند و با او اظهارهمدردی کنند و وی را در بهبودی امیدوار کرده و نیز برایش دعا کنند پرستاری از بیماران و

بیمار داری به روحیه انسان دوستی ، فداکاری و ایثار احتیاج دارد . علاوه بر این که پرستاری بستر مناسبی برای خدمت به خلق خدا و به دست آوردن ثواب است پرستاری بهترین و عملی ترین تبلیغ و ابزار ارزش های دینی انجام می دهند و با عمل خود دل را به سوی خدا و ارزش های خدایی متوجه می سازند .

 روز آخرکار آموزی دانشجویان ترم شش بود . 

به بچه های دانشجو(شش تا دختر و چهارتا پسر)گفتم : بچه ها شما شش روز گذشته در طی دو هفته با من بودید.خیلی راغبم برایم بگویید(فید بک بدین)که چه آموختید؟ 

دانشجویان گفتند :در بخش روانپزشکی بیماران جیغ می زدند. 

ما میموندیم چکار کنیم  

به پرستار بخش میگفتیم حالا که بیمار عصبانی شده چه باید کرد؟ 

میگفت دستور داریم تا میشه باید تحمل کرد  

نمی دونستیم تا میشه تحمل کرد یعنی چه  

یعنی تا اعصاب خودمون خرد نشده 

یا تا حنجره بیمار پاره نشده 

بعد هالوپریدول تزریق میکردند 

خبر مورد تایید

احمد جلیلی، رئیس کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که انگ‌زدایی از بیماران روانپزشکی و اتانازی از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است، اما تشخیص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.
وی با بیان این‌که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است، گفت: به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دوقطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریزساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارودرمانی برطرف می‌شود.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون 80 درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است، افزود: بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود.

 

دکتر جلیلی درباره اتانازی (قتل از روی ترحم) هم گفت: این پدیده ریشه در سوگندنامه بقراط دارد. در حال حاضر در هلند و بلژیک این موضوع جنبه قانونی پیدا کرده است، در حالی که در کشورهایی مثل ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا غیرقانونی است.

 

وی گفت: ‌مرگ‌های مغزی در کشور به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاق پزشکی قابل بحث است.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمد اربابی دبیر علمی کنگره هم با بیان این‌که در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، افزود: بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوق‌های اجتماعی خود محرومند.

 

وی درباره اتانازی هم گفت: با وجود درمان‌های پیشرفته برای بیماری‌های صعب‌العلاج هنوز عده‌ای حاضر به تحمل رنج ناشی از بسیاری از بیماری‌ها نیستند و این به عهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرایط اجتماعی این خواسته را بپذیرد یا نه.

 

دبیر علمی کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بیان این‌که می‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماری‌های روانپزشکی یاد کرد، افزود: چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان 12 درصد است که البته این میزان در اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است.

 

اربابی به وجود 2 نوع درمان ریشه‌کنی و کنترل اشاره کرد و یادآور شد: برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی تحت کنترل خواهند بود.