نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

وجدان

سلام چه سوآل قشنگی کرده بود آن دانشجوی کاشمر(بلاگر دفتر عشق).که وجدان چیست؟ چه کسانی با وجدان اند؟آیا میشه کسی بی وجدان باشه؟ وجدان سختگیر به کدام وجدان می گویند؟ ارثی است یا بعد تولد یاد گرفته می شود. تو اینترنت بین کدام کاربران کم رنگ تر است و بین کدام ها پر رنگ تر؟ آیا این پلیس درونی می تواند از پلیس های بیرونی کمک هم بگیرد و حق وکالت به آنها بسپارد به جایش فعالیت کنند؟ همیشه مفید واقع میشه؟ حد هم داره؟ واقعا این بحث شیرینی است که امروز قراره تدریس اش کنم.اگر فرصتی شد واسه شما هم توضیح اش میدم.فعلا شما جوابها تون را بدین تا من به یه جمع بندی برسم. از کتابهای روانشناسی شکل گیری شخصیت بخونیدش. ---------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- من هر فرد همواره از لحاظ اخلاقی توسط وجدان بازرسی و کنترل می شود.وجدان نه میگوید.مقاومت میکند که فرد به خواسته ها دست نیابد.سخت گیری های وجدان درون انسان را دچار کشمکش دائمی می کند چرا که خواسته ها برای بر آورده شدن تلاش میکنند مبادا استمرار حیات تهدید شود. -------------------------------------------------------------------------------------- وجدان چگونه به وجود آمده؟ از آغاز کودکی مقررات خانواده ؛بکن نکن ها؛( توهم نمونه و کامل دانستن خود را از بین می برد)کودک به نقایص خود پی میبرد. دچار سرشکستگی می شود .به درون پناهنده می شود .در عالم خیال خود را کامل و بی عیب می پندارد و هسته های تشکیل وجدان تکوین شکل میگیرد. پدر و مادر قوانین مطلوب خانواده را در کودک مورد تشویق قرار میدهند و او را از قوانین مخالف با خانواده نهی می کنند. نفوذ پدر مادر ،انجام امور را برای کودک سهل و آسان می سازد. تکرار رفتار های اعضا خانواده ،تقلید این رفتارهااو را تشویق می کند، منع ها ،توبیخ های زبانی تنبیهات .محروم ساختن ها در او ایجاد حس شرم می کند به تدریج خودش رفتار خود را محدود می کند و مقید به رعایت قوانینی می شود مبادا توبیخ ها و تنبیهات از بیرون او را شرمنده سازد. خودش، جای پدر و مادر ملامتگر را می گیرد و برای رفتار هایی که تا به حال آموخته است که ناشایستند خود را سرزنش می کند به خود می آید .می بیند دارای وجدان شده. پلیس درونی که چون به خوبی با زوایای تاریک ذهنش آشناست، به موقع و بهتر از پلیس بیرونی میتواند حکم دهد و اجرا کندکودکی که احساس مسئولیت می کند ابتدا در حضور والدین و سپس در غیاب آنان از بر آورده ساختن برخی از انگیزه هایی که سبب خشم آنان است خود داری می کند و در مقابل می کوشد اعمالی را انجام دهد که محبت آنان را جلب می کند.حوزه فعالیت وجدان اخلاقی شعور آگاه فرد است اگر والدین در انضباط طفل خود قصور ورزند و وجدان به وجود نیاید احساس مسئولیت فردی و اجتماعی در طفل به وجود نخواهد آمد.در مقابل اگر پدر و مادر در ایجاد مقررات خشک و جدی باشند و اصرار بورزند وجدان سخت و غیر قابل انعطاف در کودک به وجود می آید.که بانی و باعث بسیاری سرکشی ها به تنگ آمدن ها عاصی شدن هاست.فرد متعادل باید در چهارچوب قوانین و اخلاق حرکت کند تا هم نیاز های معقول اش بر آورده شود و هم قوانین جمع را احترام کرده باشد.
نظرات 6 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 01:52 ب.ظ http://bedoneemzaa.blogsky.com

گاهی وجدان باعث می شه همیشه نگران بود . شاید هم نه باعث می شه که خوب عمل کرد .

سعید یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 03:37 ب.ظ http://saeid.blogsky.com

وجدان بخشی از وجود هر انسان هست که همیشه بیداره و مراقب اعمال و رفتار و دایم بهش هشدار میده و بستگی به طرف داره که چطوری باهاش رفتار کنه. اگه بهش محل نذاره و هر کاری که دلش خواست انجام بده اونوقته که کم کم وجدانش خاموش میشه ودیگه باید ازش ترسید.نه؟

امیر براندو دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 04:19 ق.ظ http://endesh.persianblog.com

وجدان هم یکی از اون چیزای احمقانه ساخت ماست . چیزیه که تو باید رعایتش کنی ٬ ولی اصلا انتظار نداشته باشی دیگران هم اینکار رو متقابلا با تو انجام بدن . وجدان به چند دسته عمومی ٬ خصوصی ٬ غیرانتفاعی تقسیم می شود که نوع غیرانتفاعی اش رو در میزان قبض های جریمه جدید راهنمایی و رانندگی مشاهده می کنیم . کاری که وجدان نتونست بکنه شاید جریمه ها چندصفر دار بتونه . . . در کل مخالفم .

بابکجردن دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 05:22 ب.ظ http://babakjordan.persianblog.com

امیدوارم که چیزی برای یاد دادن داشته باشی. زود نبود که بخوای از من ایراد بگیری. ؟ خوب اولین مسئله رواز شما اموختم. تا کسی رو از نزدیک نمیشناسی در موردش قضاوت کن.

bahaar چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 12:30 ق.ظ http://khaatoon.blogsky.com

سلام.مرسی از لطفتون.خوشحالم از آشناییتون.

حسین چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 11:44 ق.ظ http://farahan.blogsky.com

سلام ، کم پیدا شدی خانم .......!!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد