نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

نچاق

وقتی بیمارباشی مادر بزرگه بگه نچاق و تو بگی نناق

روش شستشوی دستها

میگن فقط و فقط تنها راه نجات از آنفلونزا نوع آ شستن دستها!!!!! به طور مکرر با صابون و هند راب و رعایت بهداشت و حفظ فاصله از مبتلایان است خب اگه اینجوره من هنوز مبتلا به این نوع نگردیده ام چون من معلم رعایت بهداشت هستم 

اما دست شستن داریم تا دست شستن 

 

 

 

خب 

پس مث جراحی که میخواد به اتاق عمل برود باید دست شست او رعایت میکند مباد عفونت را به بیمارش انتقال دهد و من رعایت می کنم مبادا بیماری را به خود انتقال دهم 

کدام مهم تره؟ 

چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است 

اول خودت دوم کسی 

چرا ما ها این دستورات بهداشتی را سر سری میگیریم؟ 

چقدر به من گفتند جدی بگیر 

و من برای آنکه دچار وسواس شستشو نشوم پشت گوش انداختم و با خودم زمزمه کردم  

که هر کی بود با من نبود 

بازم میگم 

تکرار میکنم 

دستها را باید شست  

 

 

 

حالا هر چه بگم 

به این زبون 

به اون زبون 

به زبون بی زبونی 

که بابا دستاتون را بشویید خوب هم بشویید با دقت هم بشویید جدی هم بشویید تو فکر میکنی گوش شنوایی بیابم؟ 

تو فکر می کنی کسی جدی بگیرد؟ 

گفتم، مکرر هم گفتم  

که: 

دستها را باید شست 

چشم ها را؟ 

نه بابا طبع شاعریم گل نکرده که یاد شعر سهراب سپهری بیفتم 

تو عالم واقع هستم نه عالم رویا 

از واقعیتی تلخ 

میگویم 

که همانا ابتلا به بیماری سریع ......آنفلونزای نوع آ است 

دستها را 

دستها را 

باید شست 

 

اونم اینجوریا

نوع آ

 

 

باید یه تلفن در دسترس فرد مبتلا به آنفلونزا باشد منظورم یه شماره تلفنه که زنگ بزنه بهش و گریه کنه ناله کنه غر بزنه و این انتظارش را بر آورده کنه که دلداریش دهد تو خوب میشی بهتر میشی اینجور نمیمونه سختیش همین درجه حرارت بالا(تب)و همین کوفتگی تن است استامینوفن به زودی اثر ضد درد ضد تب خود را نشان خواهد داد گریه نکن صبوری کن عجول نباش تا مگر شاید فرد مبتلا بتواند آرام گیرد.اینکه مسئولین بهداشتی درمانی فقط بفرمایند فرد مبتلا به آنفلونزای نوع   آ   را توی یه اتاق آخر بخش یا کنج خونه قرنطینه و ایزوله کنید کافی نیست چون دل آدم از تنهایی و بی توجهی دیگران میترکد.منکه هنوز نفهمیده ام نوع آنفلونزایی که مبتلا شده ام آ هست یا بی  یا سی ولی هر کدام باشد بنا را گذاشتم بر نوع پر خطر آ و خودم را ایزوله کردم مبادا ضعیف تر ها پیر تر ها لطیف تر ها را مبتلا کرده باعث احساس گناه خود شوم درین مدت صد و سیزده ساعت استراحت از غصه منفجر شدم هی به خودم گفتم وصیتت را بنویس با دنیات خداحافظی کن برای خودت سوگواری کن مرثیه سرایی کنسعی کن آرزوهاتو به خاطر آوری مروری بر زندگی گذشته ات بکن به همه کسانی که نذاشتند اونجوری که خودت دوست داشتی و ترجیح میدادی زندگی کنی نفرین کن برای همه اونایی که کمکت کردند روز هایی خوب در زندگی داشته باشی دعا کن چنین بیماری نگیرند و ...و... و... 

خلاصه آدم از تنهایی به لب می آید اگر نبود پخش گه به گاه صدای افتخاری از سیما (تلویزیون)و نوشتن در وبلاگ و تلفن های دوست و آشنا و مادرم و فامیل مرده بودم آخه این چه تجویز رنج آوری است که فرد مبتلا به آنفلونزا تا هفت روز نباید کسی را به چشم ببیند و نزدیک تر از پنج متر باهاش حرف نزند .این پسر آقا داماد من که گوش نکرد به این حرفا هی اومد خونه ام و تا یک متری ام و گفت مامان خوب میشی صبور باش با این وجو نشستم و حسابی گریه کردم بیچاره پیر های هفتاد و چند ساله که از تنهایی جان به لب می شوند 

تبم کاملا قطع شده و دیشب را خوب خوابیده ام ولی انگاری هنوز کسلم

اگر آنفلونزایی که مبتلا هستم از نوع خوکی باشه...

 

 

 

خبر دلشاد کننده ای  نیست که یکی از مبتلایان به آنفلونزا خوکی(نوع آآآآآآآ) شناخته شوم ولیکن اگر خودم را جای یکی ازین فلک زده ها بگذارم باید بگویم رنج سختی می برند صد ساعت است تبم قطع نمی شود خب از اونجا که اصولا همه چیز را گنده می کنم پس به حرفام اعتماد نکنید جمله را به این شکل اصلاح میکنم صد ساعت میشه که کم و بیش تب می کنم یعنی به احتمال قوی چند ساعتی کوتاهتر در تب می سوزم و چند ساعتی با قرص استامینوفن پونصد و پاشویه از رنج تب رهایی می یابم و این سیکل چندین مرتبه در طول صد ساعت به تناوب تکرار شده خب احساس کردید چگونه مسائل را بزرگ می دهم؟تب و لرز و سرفه و گلو درد و کوفتگی عضلات به خصوص در ناحیه کمر و خستگی و ناتوانی و بی قدرتی در همه اندام ها می آید و میرود . 

از توصیه های دور و نزدیک آشنایان بیش از هرچیز خسته شده ام یکی میگه پیاز را چهار قاچ بکن بذار چهارطرف تخت خوابت و چهار طرف اتاق خوابت تا میکرب کشی دیگری میفرماید اسپند دود کن تا فضای اتاقت ضد عفونی بشه آن دیگری میگه دستگیره یخچال اجاق گاز درب اتاق درب دستشویی را با الکل صنعتی ضد عفونی کن مبادا دیگرانی که به اینها دست می زنند مبتلا شوند  آن دیگری میگه مایغات فراوان اعم از چای کمرنگ مائ الشعیر آب کمپوت آب مرکبات شیر عسل و اب نیمگرم و لیموی تازه(به شکل شربت)بنوش آن دیگری میگه پنجره اتاقت را رو به حیاط باز بگذار تا تهویه صورت بگیرد و ویروس ها خارج شوند آن دیگری میگه ملافه هاتو بذارند تو دتول ساولن سفید کننده اوه آن یکی میگه گوشی تلفنت جلد کتابات قلم و مدادت را به الکل صنعتی ضد عفونی کن حموم آفتاب بگیر تنت را با آب گرم شستشو بده رو سرت مسح بکش با آب یخ پاهاتو بذار تو آب و پاشویه بده شلغم بخور آب دهان و خلط سینوس ها و حلقت را داخل دستمال یکبار مصرف بینداز و تو کیسه درب بسته قرار بده و داخل سطل درب دار بینداز  اون یکی میگه صبوری کن با درد و تب و لرز تا مدت هفت روز تا احتمال سرایت دادن به دیگران را از بین ببری آن دیگری شماره تلفن 4485659 را داده به من میگه زنگ بزن اطلاعات خودت را افزون کن ببین چکار باید بکنی اینجا ستاد پیگیری بیماری های استان اصفهان است اون دیگری در تله کنفرانس وزارت بهداشت شرکت کن.اون یکی میگه اینهمه آه و ناله سر نده تو که آسم نداری بیماری قلبی نداری سرطان نداری شیمی درمانی نمیشی کورتن مصرف نمی کنیکلیوی هم نیستی و دیالیز هم نمیشی پیر هم نیستی (65 سال به بالا) کودک هم نیستی(4 سال پایین تر)پرسنل بهداشتی درمانی هم نیستی(ولی این یکی را هستم)پس مبتلا نمیشی نشدی و بشی هم خوب میشی طول درمان ده روز استراحت و نوع حمایتی است .  

 

اینم مفید بود 

 

و اما استاد صبر و حصله با بیماری  

سال هشتاد و دو هم 

و سال های دیگر هم

روز دوشنبه ساعت ده یه جلسه تو دانشکده بود که چون حالم خوب نبود یعنی سرفه میکردم و آبریزش از بینی داشتم میخواستم شرکت نکنم ولی از اونجایی که تو مملکت ما هرگاه آدما بخوان رعایت مقررات بهداشتی را هم بکنند انگ ...میزنند نتونستم تحمل کنم و رفتم تو جلسه .در تمام مدت دوساعت جلسه سرفه کردم و با دستمال کاغذی مانع انتشار ترشحات بینی و دهان شدم.وقتی ساعت به دوازده رسید دیگه تب و لرز هم داشتم. 

تو جلسه توجیهی آنفلونزا خوکی که برای تیم بهداشت و درمان دانشگاه گذاشته بودند گفته بودند به محض شروع آبریزش از بینی عطسه و سرفه بروید تو خونه خودتان را ایزوله کنید مبادا باعث سرایت بیماری به تعداد بیشتر شوید البته شرط اینکه مشخص شود آنفلونزایی که مبتلا شده ایم نوع خوکی هست یا معمولی نوع بی و سی را تهیه کشت از ته گلو اعلام کرده بودند ولی از آنجا که تا میاد جواب کشت گلو برسد مدت زمانی طول می کشد قرار شد بنا را بر نوع بد بگذاریم و بدون ترس و هراس از مرگ فقط استراحت کنیم تا هفت روز.من هم که قرار داشتم با دانشجویان پمفلد آموزشی تهیه کنیم پس هراسی نداشتم.اما خیلی راغب بودم بدانم چگونه میشود مانع از گسترش بیماری شد طبق بر آورد پزشکان استان چهارصد هزار تا یک میلیون نفر مبتلا خواهند شد ولی حتی اگر نه نفر سرپایی درمان شوند و فقط یک نفر بستری شود چهل هزار تا یکصد هزار تخت خالی لازم است و این در حالیست که کل تخت های بیمارستان های استان ...است 

داروی تامی فلو برای درمان بیماران بکار میرود که هر کپسول آن ده هزار تومان و حداقل ده قرص لازم میشود که هزینه ای برابر ...بر سیستم بهداشت و درمان شهر تحمیل می کند.علایمی همچون عطسه سرفه دل درد پریشانی بیقراری تب سر درد و...قرار شد مورد توجه قرار گیرد . 

 

و اما تفاوت شان

جدید ترین خبر های

مبتلا شدم 

بله  

به آنفلونزا 

نوع خوکی؟ 

نه 

آخه من که گوشت خوک مصرف نمی کنم 

ربطی نداره؟ 

پس چرا میگن آنفلونزا خوکی؟ 

علط مصطلح شده؟ 

خب طبق روال هر سال که مبتلا میشدم امسال هم مبتلا شدم 

 دکتر گفت سه تا علامت داری کوفتگی بدن تب و سرفه همین کافیه سه روز استراحت کنی  

از ساعت یک روز دوشنبه تا حالا از رختخواب خارج نشده ام تب و سرفه و درد های بند بند مهره ها رهایم نکرده دیروز آرزوی مرگ کردم و تازه فهمیدم آنفلونزا افسردگی هم میده 

دعا کنید هیچ کودک کمتر از چهار سال و هیچ پیر مسن تر از ۶۵ سال مبتلا نشه چون برایشان نگرانم بماند که بین چهارسالگی تا شصت و پنج سالگی هم آنفلونزا کم سخت نیست 

امروز کمی بهترم و تا شنبه میشه استراحت کرد 

 

 انفلونزا سالانه 200 هزار نفر را در آمریکا به بیمارستانها منتقل می کند و 36 هزار نفر به علت آن جان خود را از دست می دهند .